Kobieta i mężczyzna na zakupach w Internecie
Dzisiejszy Dzień Kobiet i zbliżający się Dzień Mężczyzn to doskonała okazja, aby przyjrzeć się tematowi e-commerce i zastanowić, jakie są różnice między kobietami a mężczyznami w nabywaniu produktów online. Według obiegowej opinii, z zakupami jest jak w tytule bestsellera Johna Greya „Mężczyźni są z Marsa, Kobiety z Wenus”. Czy jednak ta odmienność jest aż tak zauważalna?
Kto wydaje więcej – kobiety czy mężczyźni?
Z raportu dotyczącego preferencji i zachowań konsumenckich w sieci w 2022 roku, opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, wynika, że obie płcie wydają podobne kwoty na zakupy online. Najczęstszy przedział to 201-400 zł miesięcznie, wskazywany przez ok. 30% badanych. Jednorazowy wydatek oscyluje przeważnie w granicach 51-100 zł (24%). Raport obala stereotyp, mówiący o tym, że kobiety wydają o wiele więcej na zakupy w Internecie.
Jakie metody płatności wybierają?
Dla kobiet przede wszystkim liczy się wygoda, szybkość i najczęściej wykorzystują płatność BLIK (24%) oraz szybki przelew przez serwis płatności (20%). Mężczyźni natomiast najchętniej wybierają przelew tradycyjny (48%), wysyłkę za pobraniem (25%) i płatność BLIK (12%).
Jakie miejsca zakupowe online wybierają?
Duża część kobiet dokonuje zakupów poprzez sklepy internetowe (29%), a także przez platformy zakupowe i aukcyjne (28%). Z kolei mężczyźni najczęściej kupują przez platformy zakupowe i aukcyjne (32%), ale też przez sklepy z aplikacjami mobilnymi (25%).
Jaka jest częstotliwość robienia zakupów online?
Kobiety dokonały zakupu w Internecie w ciągu ostatnich 6 miesięcy najczęściej od 2 do 5 razy (28%), natomiast mężczyźni deklarują, że kupowali online od 2 do 5 razy (26%) i 5-9 razy (24%).
Gdzie poszukują informacji na temat produktów?
Kobiety i mężczyźni wykazują odmienne preferencje co do źródeł, z których korzystają w celu zdobycia wiedzy o potencjalnym zakupie. Kobiety najczęściej polegają na opiniach znajomych i rodziny (16%) oraz blogach i vlogach (15%). Natomiast mężczyźni częściej wykorzystują fora internetowe (14%) oraz porównywarki cenowe (14%) do pozyskiwania potrzebnych informacji.
Co kobiety i mężczyźni najczęściej kupują online?
Kobiety najczęściej wybierają produkty związane z urodą (27%) i modą (22%) oraz artykuły dziecięce (21%). Kategorie najchętniej kupowane przez mężczyzn to w pierwszej kolejności elektronika (21%), natomiast dwie kolejne to podobnie jak w przypadku kobiet – uroda i moda (po 16%). W związku z tym sklepy online, które oferują produkty z kategorii moda i uroda nie powinny skupiać się w swojej komunikacji tylko i wyłącznie na kobietach. Bardzo duży potencjał zakupowy dotyczy również mężczyzn.
Jakie jest ich podejście do zakupów?
Zakupy dla kobiet są przede wszystkim świadomym wyborem, ale również okazją do czerpania przyjemności. Kobiety zwykle są otwarte na eksperymentowanie z nowymi produktami, ale preferują kupowanie w miejscach, które już wcześniej sprawdziły i którym zaufały (42%). Kobiety określają swoją postawę zakupową jako racjonalną i analityczną (36%) i zwykle planują swoje wydatki, chociaż czasem podejmują spontaniczną decyzję o zakupie (34%). Kobiety doceniają w markach, które kupują: jakość (27%), solidność (15%) oraz fachowość (14%). Najczęściej kupują produkty sprawdzone (24%), dostosowane do ich potrzeb (18%), a także unikalne (16%).
Natomiast mężczyźni określają swoją postawę zakupową głównie jako racjonalną i analityczną, zwykle planując swoje wydatki zgodnie z wcześniej ustalonym planem. Najważniejsze dla nich są: jakość produktów (30%), solidność (15%) oraz zgodność z trendami (14%). Preferują produkty sprawdzone (30%), dopasowane do ich potrzeb (23%) i lubią, gdy są one spersonalizowane (15%). Mężczyźni zazwyczaj posiadają określony budżet na zakupy i starają się go przestrzegać.
W jakim miejscu najczęściej zauważają reklamy?
Kobiety, podobnie jak mężczyźni, zwykle zwracają uwagę na reklamy emitowane w telewizji (odpowiednio 27% i 29%) oraz na reklamy publikowane na stronach internetowych (21% i 19%). Wnioskując z tego, sklepy internetowe powinny koncentrować swoje działania marketingowe i sprzedażowe przede wszystkim w tych kanałach, jako że są one skutecznym sposobem dotarcia do szerokiego grona odbiorców.
Kobiety deklarują, że w największym stopniu trafia do nich reklama w formie zdjęć produktowych, do mężczyzn – w formie video. Wobec tego najlepsze jakościowo fotografie i nagrania powinny zostać uwzględnione w ofercie sprzedażowej i marketingowej sklepu.
Jakie możemy wyciągnąć wnioski?
O ile różnice w zachowaniach konsumenckich kobiet i mężczyzn pojawiają się w wielu aspektach, to jednak nie odbiegają wcale tak znacząco od siebie. Jeśli jednak przygotowujesz strategię dla e-biznesu, musisz wziąć pod uwagę powyższe dane. Istotne jest bowiem określenie grupy docelowej z uwzględnieniem tendencji i potrzeb zakupowych.
Na koniec pragniemy złożyć wszystkim Kobietom i Mężczyznom wszystkiego, co najlepsze z okazji ich świąt! Niech ta szczególna okazja przypomni nam o potrzebie szacunku dla każdej płci. Życzymy Państwu wspaniałych przeżyć, sukcesów w pracy i spełnienia marzeń. Niech każdy dzień przynosi uśmiech na twarzy?
Źródło: Raport Izby Gospodarki Elektronicznej: Mr & Mrs e-commerce 2022