Wpływ dzieci na decyzje zakupowe dorosłych

Wpływ dzieci na decyzje zakupowe dorosłych

Dzieci w wieku od 3 do 13 lat, nazywane pokoleniem Alfa, to już dość wpływowa grupa konsumentów, która często doradza rodzicom w kwestiach związanych z zakupami. Badania przeprowadzone przez Global Web Index dowodzą, że Alfy szybciej niż wcześniejsze pokolenia stają się świadomymi nabywcami. Swoje preferencje zakupowe kształtują już od kołyski, są przyzwyczajeni do tego, że ich milenialsowi rodzice obsypują je najlepszymi produktami znanych marek. Już w wieku 3 lat są w stanie rozpoznawać i wykazywać preferencje do konkretnych brandów. Choć większość z nich jest jeszcze dziećmi, to mają realny wpływ na decyzje zakupowe dorosłych.

Wg Raportu IQS Family Power dzieci mają największy wpływ na zakup zabawek, bo aż 72%, następnie odzieży i obuwia dla siebie – odpowiednio 65% i 50%, natomiast 60% najmłodszych decyduje o zakupie artykułów szkolnych, takich jak np. plecak.

Jeżeli chodzi o artykuły spożywcze, to według badania IRCenter opinia najmłodszych domowników dotyczy zakupu m.in. płatków śniadaniowych – 50%, soków – 45% i słodyczy – 43%. Co ciekawe, w odczuciu 79% rodziców, dzieci mają istotny wpływ na zakup żywności dla całej rodziny, ale już tylko 45% ich podopiecznych ma na ten temat podobne zdanie.

Zaskakujące może być to, że najmłodsi uczestniczą w wyborze samochodu rodzinnego – 10% albo mebli – 13%. Czy wiecie, że 45 % rodziców dzieci w wieku 6 –11 lat  twierdzi, że to syn lub córka wybiera im ubrania, które dorośli kupują dla siebie? Dzieci postrzegają to nieco inaczej – tylko 26% się z tym zgadza.

 82% dzieci uważa, że odgrywa rolę w procesie zakupu elektroniki do domu, w tym 67% najmłodszych miało wpływ na wybór konsoli, 56% – tabletu, 50% – telewizora, 46% – komputera lub laptopa, 66% – telefonu.

Z badań wynika również, że dzieci coraz częściej robią samodzielne zakupy. Ta młoda grupa konsumentów coraz częściej dysponuje własnymi pieniędzmi – 79% i korzysta z nowych technologii umożliwiających płatności bezgotówkowe. Aż 11% dzieci z generacji Alfa posiada swoją kartę płatniczą – debetową lub przedpłaconą oraz sprawnie posługuje się BLIK-iem. Inną częstą praktyką wśród młodych konsumentów jest płacenie zegarkiem. Oprócz pomiaru kroków i płatności zbliżeniowych, urządzenia te są wyposażone w GPS i pozwalają rodzicom śledzić miejsce pobytu ich dzieci.

Dlaczego dzieci mają taki duży wpływ na decyzje zakupowe dorosłych?

Przede wszystkim przyczynia się do tego:

Aspekt psychologiczny ­– rodzice poczuwają się do obowiązku, żeby zapewnić dzieciom szczęśliwe dzieciństwo,

Presja rówieśników – na pewnych etapach rozwoju autorytet rodziców słabnie, a pierwszeństwo przejmują opinie kolegów lub koleżanek. Zdanie znajomych nabiera większego znaczenia, co z kolei przekłada się na wybory i zainteresowania nastolatka. Istnieje silne pragnienie uznania w środowisku i potrzeba dopasowania się do niego. Relacje rówieśnicze sprzyjają wymianie informacji o aktualnych trendach, nowinkach i markach, ale mogą też bezwzględnie wykluczać tych, którzy do nich nie pasują.

? Siła reklamy – dzieci nie mają mechanizmów obronnych, które pozwoliłyby im uchronić się przed przekazami marketingowymi. Kolorowa reklama wywołuje więc nagłe pragnienie posiadania. Bardzo często, gdy dzieci kupują jakiś produkt, podświadomie odwołują się do obrazów telewizyjnych, które przedstawiają zalety danego produktu.

Badania wskazują także, że największy wpływ na rodziców w procesie zakupowym wywierają dzieci, które są jedynakami – 80%, mają rodziców pracujących na pełny etat – 78%, żyją w miastach – 79%.

Wpływ dzieci rośnie wraz z wiekiem

Nie da się ukryć, że wraz z wiekiem dziecka, jego potrzeby zmieniają się i ono samo jest bardziej wymagające. Młodzież potrafi w większym stopniu wyrazić swoje zdanie i ważne jest dla nich podejmowanie własnych decyzji w procesie zakupowym, który ich dotyczy. Aż 96% młodych konsumentów chce samemu decydować o wyborze ubrania dla siebie, a 93% z nich – pragnie wybierać kosmetyki i buty. Z badania IQS wynika, że kieszonkowe jest głównym źródłem pieniędzy u dzieci w wieku 11-16 lat, podczas gdy u młodszych w wieku 3-10 lat są nim przede wszystkim prezenty gotówkowe w różnych formach.

Należy pamiętać, że kluczowa w tej kwestii jest nauka dzieci właściwego zarządzania pieniędzmi. Umiejętność gospodarowania własnym kapitałem pomoże młodszemu pokoleniu zrozumieć wartość pieniądza, co przyczyni się do niewydawania kieszonkowego na rzeczy zbędne.

Źródło: biznes.newseria.pl, tv.tvnmedia.pl, bankier.pl, poradnikprzedsiebiorcy.pl, www.rp.pl, marketerplus.pl