Co to jest employer branding i jakie korzyści z niego płyną?

Co to jest employer branding i jakie korzyści z niego płyną?

Aż 75% kandydatów uważa reputację firmy za kluczową kwestię przy odkrywaniu nowych możliwości kariery. Natomiast 69% szukających pracy odrzuciłoby ofertę firmy o złej marce pracodawcy, nawet gdyby byli bezrobotni. Jak widzisz reputacja Twojej firmy ma znaczenie, dlatego tak ważne jest podjęcie działań w temacie employer branding, czyli budowania wizerunku pracodawcy. Są to wszelkie działania podejmowane przez firmę w celu stworzenia pozytywnego jej odbioru na rynku przez potencjalnych pracowników lub partnerów biznesowych.

Employer Branding można podzielić na dwa rodzaje:

Employer Branding Wewnętrzny – jest skierowany do obecnych pracowników firmy, ma na celu zmniejszenie ich rotacji, a zwiększenie retencji i satysfakcji. W działaniach z tego zakresu wyróżniamy:

  • działania wewnętrzne HR: stworzenie sprawnego systemu motywacyjnego (w tym świadczenia dodatkowe tj: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie, karty sportowe, systemy kafeteryjne, nisko oprocentowane pożyczki, „wczasy pod gruszą” itp.), przeprowadzanie programów rozwojowych przygotowanych specjalnie dla pracowników danej firmy, organizowanie konkursów i wyjazdów integracyjnych, wprowadzenie elastycznych godzin pracy, systemu wewnętrznej rekrutacji i selekcji,
  • komunikację wewnętrzną: stworzenie dobrej atmosfery w pracy oraz informowanie pracowników o wydarzeniach odbywających w firmie; działania w tym zakresie obejmują np. wydawanie gazetek firmowych.

Employer Branding Zewnętrzny – komunikacja pomiędzy pracodawcą a kandydatami do pracy, dzielimy na:

  • działania rekrutacyjne: mające na celu stworzenie pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród potencjalnych pracowników i klientów np. działania CSR’owe (Corporate Social Responsibility), uczestniczenie w targach pracy, odświeżenie zakładki „Kariera” na firmowej stronie internetowej, aktywność w mediach społecznościowych, współpraca z uczelnianymi biurami karier,
  • komunikację zewnętrzną: informowanie o działalności firmy poprzez m.in. stronę internetową, bloga, konta w social mediach, podcasty biznesowe.

Tworzenie pozytywnego wizerunku firmy przekłada się na wiele korzyści m.in.:

  • Otrzymywanie aplikacji o pracę bez wydawania dużej ilości pieniędzy – kandydaci chętniej aplikują do miejsc, które wydają się im mieć przyjazne środowisko pracy,
  • Skrócony czas rekrutacji – kandydaci chętniej przyjmują ofertę pracy od firmy, która posiada dobrą reputację,
  • Dopracowanie retencji – pracownicy docenią zdrowe miejsca pracy, w których mogą się rozwijać,
  • Przyciąganie talentów – bez konieczności płacenia wyższych wynagrodzeń,
  • Zróżnicowane środowisko pracy – przyciąganie kandydatów z różnych środowisk.

W takim razie, jakie kroki trzeba podjąć, żeby stworzyć dobry employer branding?

  1. Zdefiniuj swoją wyjątkową propozycję wartości i oświadczenie firmy – na tym etapie skup się na misji, wartościach, wizji i kulturze Twojej firmy. Pomocne może być określenie potrzeb Twojego biznesu.
  2. Przeprowadź Audyt Marki Pracodawcy – odkryj, jaką masz reputację wśród osób poszukujących pracy, jak również obecnych pracowników. Możesz to zrobić m.in. za pomocą wewnętrznych ankiet, przeszukania mediów społecznościowych, monitorowania swojej strony internetowej pod kątem recenzji. Twoje badania powinny pomóc Ci odkryć aspekty wymagające poprawy, aby zapewnić silną markę pracodawcy.
  3. Stwórz swoją Employee Value Proposition – po przeprowadzeniu badań, stworzeniu listy wartości biznesowych i poznaniu dotychczasowych poglądów na temat Twojej firmy, konieczne będzie stworzenie Employee Value Proposition. Są to wszystkie korzyści i nagrody, które pracownicy otrzymują, gdy dołączają do firmy w zamian za umiejętności i doświadczenie, które wnoszą.
  4. Wdrażaj swoją strategię budowania marki pracodawcy – ostatni etap to przekazanie zdefiniowanych poglądów i obietnic masom. Istnieją niezliczone możliwości promowania marki pracodawcy, m.in. blog, media społecznościowe, opis stanowisk pracy, opis doświadczenia pracownika.

Skuteczny employer marketing pomoże Ci przyciągnąć nowych pracowników i zatrzymać tych, których już posiadasz. Nie zastanawiaj się długo i wprowadź strategię employer brandingową w swojej firmie ?

Źródło: resources.workable.com, karierawfinansach.pl, builtin.com, blog.hubspot.com