Rozwój e-commerce w Polsce

Rozwój e-commerce w Polsce

Historia e-commerce w Polsce

Pierwszy sklep internetowy w Polsce powstał w 1997 roku, strona ta należała do firmy Trent. Po 2 latach na rynek wszedł Merlin i zaraz po nim dobrze nam dziś znany Empik.

Obecnie najpopularniejszą platformą do handlu online w Polsce jest Allegro. Ta strona powstała w 1999 roku i została założona przez Arjana Bakkera. Platforma od samego początku swojej działalności pozwalała na sprzedaż przedmiotów przez użytkowników, dlatego też była bardzo dobrze znana przez kolekcjonerów. Dopiero w późniejszym okresie firmy zaczęły sprzedawać swoje produkty na tej platformie. Według raportu „E-commerce w Polsce 2022” marka Allegro jest zdecydowanym liderem serwisów e-handlu w świadomości internautów, gdyż wskazało ją 85% badanych. Na dalszych pozycjach są takie strony jak OLX (36%) oraz Zalando (19%).

E-handel obecnie

Jak wiadomo, pandemia wzmogła zakupy online, a większość osób, które zaczęły korzystać z takich zakupów ze względu na ograniczenia i problemy zdrowotne, pozostała przy tej formie nabywania produktów. Obecnie aż 77% internautów deklaruje kupowanie online.

Raport „E-Commerce w Polsce 2022” wskazuje, że najczęstszymi czynnikami motywującymi konsumentów do zakupów przez internet są: dostępność całą dobę, brak konieczności jechania do sklepu oraz cena atrakcyjniejsza niż w sklepach tradycyjnych. Respondenci wymieniali również: nieograniczony czas wyboru produktów, większy asortyment i łatwość porównywania usług.

Polacy cenią także elastyczne formy odbioru przesyłek. W 2022 roku mniej osób wolało usługi kurierskie od odbioru w punkcie, takim jak InPost, Orlen czy Żabka ?

Konsumenci, płacąc za zakupy najczęściej korzystali z BLIKa, który jest zdecydowanym liderem, ponieważ korzysta z niego aż 32% kupujących. Odsetek dokonywanych przelewów tradycyjnych znacznie spadł ?

Raport wyróżnił również najczęściej wymieniane problemy napotykane podczas nabywania produktów przez internet, są to m.in. długi czas oczekiwania na dostawę produktu, natrętne reklamy produktów, które wcześniej oglądali respondenci oraz wysokie koszty dostawy.

Polscy konsumenci podążają za trendem smart shoppingu i szukają najlepszych okazji zakupowych. W konwencjonalnych sklepach nie tylko jest mniej możliwości wyboru i opcji cenowych, ale także trzeba przeszukiwać wiele alejek i spędzać więcej czasu w kolejkach. Sklepy internetowe znacznie ograniczają ten proces, nic więc dziwnego, że Polacy z roku na rok zwracają się do nich coraz częściej.

My również działamy w smart sposób, stosujemy rozwiązania mediowe, na które nie wpadła konkurencja. A do tego potrafimy upolować najatrakcyjniejsze okazje mediowe! ?

Źródło: Raport e-commerce 2022, Rozwój handlu internetowego w Polsce, komerso.pl