Brand Purpose – marka z wyższym celem

Brand Purpose – marka z wyższym celem

Brand Purpose to jeden z najczęściej pojawiających się trendów w 2022 roku. A co tak właściwie oznacza?

Brand Purpose (inaczej „brand ideal”) jest pojęciem zakładającym, że firma oprócz oferowania klientowi produktów czy usług dołącza do swojej oferty wartość dodaną – wyższy cel, którym kieruje się marka. Powoduje to, że przedsiębiorstwo nie skupia się wyłącznie na sprzedaży i daje konsumentom poczucie, że decydując się na zakup danego produktu, otrzymują wartość dodaną – pewność, że przyczyniają się do czegoś ważnego dla dobra ogółu.

Simon Sinek, autor słynnego „Zaczynaj od DLACZEGO”, wyznacza dwie ścieżki, które obierają marki:

? Grę skończoną – celem jest zysk

? Grę nieskończoną – dążenie do wyższego celu

Według niego wyższy cel musi być:

 Pozytywny i optymistyczny,

 Otwarty na wszystkich,

 Skupiony na służeniu innym,

 Prężny, aby móc przetrwać zmiany,

 Idealistyczny, wielki i śmiały.

Według badacza i autora wielu książek na temat brand purpose – Jima Stengela, to coś, co napędza firmę do działania, powód istnienia przedsiębiorstwa, który napędza jego rozwój.

Badania Stengela wykazały, że cel marki powinien być związany z jedną z pięciu wartości ludzkiego istnienia:

Radość – wywoływanie pozytywnych emocji,

? Łączność – umożliwianie łączenia ludzi ze sobą i ze światem,

? Eksploracja – inspirowanie do odkrywania,

? Duma – dawanie poczucia większej pewności siebie, siły, bezpieczeństwa, witalności,

? Wpływ społeczny – oddziaływanie na społeczeństwo.

Przykładem celu marki może być wsparcie rozwoju technologicznego, edukacja w określonej dziedzinie czy wsparcie dla lokalnej społeczności.

Dlaczego warto tworzyć „markę z sensem”?

Zauważalna jest zmiana podejścia konsumentów do wybierania marek, od których nabywają usługi i produkty. Aż 65% respondentów badania Consumer Life 2021 uważa, że doświadczenia są ważniejsze od posiadania. Obecnie nie liczy się dla nich tylko cena, zwracają również uwagę na to, co dana marka sobą reprezentuje.

56% konsumentów wybierze markę, ponieważ wspiera ona jakąś szczytną sprawę.

62% kupi produkty marek, które odwołują się do ich przekonań.

Należy podkreślić, że brand purpose nie może być jednorazowym włączeniem się właściciela marki w kwestie społeczne, takie działania muszą mieć charakter ciągły. Marki, które posiadają Brand Purpose, skupiają wokół siebie grono lojalnych klientów. Klienci, wiedząc, że marka nie dąży jedynie do zmonetyzowania swoich usług, ale działa również w kierunku „słusznej sprawy”, mają poczucie, że podążają za firmą, która jest autentyczna. To przekłada się do zwiększenia zysku przedsiębiorstwa, ale także jego rozwoju.

PRO Media House skupia się nie tylko na końcowym efekcie, stawia także na edukowanie, przejrzystość działań i sprawny kontakt.

Źródło: gfk.com, szef-sprzedazy.pl, conture.pl, contentwriter.pl