Ekomarketing – jeden z trendów 2022 roku 

Ekomarketing – jeden z trendów 2022 roku 

Co piąty Polak dba o środowisko przyrodnicze i globalnie myśli o ekologii. Świadomość ekologiczna w Polsce powiększa się z czasem. Edukacja ekologiczna i wzrost wrażliwości na kwestie klimatyczne mają bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Coraz więcej z nich przy wyborze produktu nie polega już wyłącznie na jego funkcjonalności i własnych emocjach. Obecnie klienci coraz chętniej i częściej wybierają towary przyjazne dla środowiska, a co za tym idzie, są skłoni zrezygnować z zakupów, jeżeli nie pokrywają się z wyznającymi przez nich wartościami. Jednym z głównych trendów w 2022 roku jest właśnie ekomarketing.  

Co to jest ekomarketing i na czym polega? 

Ekomarketing (inaczej green marketing) to strategia marketingowa, która propaguje działania skupiające się na ochronie środowiska. W ramach takich działań przedsiębiorstwa starają się wdrażać rozwiązania mające na celu ochronę planety, takie jak modernizacja linii produkcyjnych, wykorzystanie energii odnawialnej, odzysk materiałów oraz edukacja pracowników i klientów. 

Narzędzia ekomarketingu  

Instrumenty wykorzystywane przez firmy, w przypadku green marketingu, są podobne do tych, które składają się na klasyczny marketing: 4P (Product, Place, Promotion, Price). Do tego miksu dodawane są trzy inne P, w tym tak specyficzne dla tego tematu aspekty jak: 

?Opakowanie – bardzo chętnie wykorzystywane przez firmy ze względu na swoją powszechność, ale też bardzo mocne oddziaływanie. Klienci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na produkt, ale również na to w czym i jak jest on do nich dostarczony. Coraz chętniej wybierają produkty w opakowaniach biodegradowalnych, recyclingowanych lub wielokrotnego użytku, z możliwością zwrotu, a bojkotują te w nielubianym ostatnio plastiku.  

?Publicity – czyli wykorzystanie swojej siły przekazu do oddziaływania nie tylko na swoich konsumentów, ale na ogół społeczeństwa i wypełnianie przez to celów związanych ze społeczną odpowiedzialnością i globalnym zrównoważonym rozwojem. 

?Political power – czyli możliwość występowania w roli eksperta i doradcy w kwestiach regulacji ekologicznych podejmowanych przez rządy. Taki wpływ, wywierany przez przedsiębiorstwa na przedstawicieli władzy, może mieć wizerunkowo bardzo duże znaczenie.   

Te wszystkie elementy łączą się w anglojęzyczną składankę 7P: Product, Place, Promotion, Price, Packaging, Publicity, Political power. 

Korzyści i zagrożenia ekomarketingu 

Green marketing przynosi sporo korzyści samemu przedsiębiorstwu jak i planecie. Do nich zaliczają się:  

  • kreowanie pozytywnego wizerunku marki,  
  • edukacja ekologiczna zarówno klientów jak i pracowników przedsiębiorstwa, 
  • uwydatnienie innowacyjnego charakteru firmy i jego wartości,  
  • możliwość przyciągnięcia nowych klientów, którzy są skłonni zapłacić więcej za produkty ekologiczne, 
  • czynnik wyróżniający firmę na tle konkurencji, 
  • poprawienie kondycji środowiska. 

Nie możemy jednak zapomnieć, że każda sytuacja ma dwie strony medalu. Oprócz zalet, ekomarketing posiada również istotne zagrożenie: 

 możliwość oskarżenia firmy o nieuczciwe promowanie się ekologicznymi hasłami (tzw. greenwashing). 

Jeśli w swojej strategii marketingowej kierujesz się wartościami ekomarketingu, to dobrze trafiłeś. Jako najsprytniejszy dom mediowy świetnie znamy wszystkie ekologiczne rozwiązania dostępne na rynku mediów i doradzimy Ci, których z nich użyć, aby wzmocnić „zielony” przekaz Twojej marki. Skontaktuj się na: brief@promediahouse.pl 

Źródło: artefakt.pl, wirtualnemedia.pl, biznesinformator.pl, gazeta.sgh.waw.pl