Ekomarketing – jeden z trendów 2022 roku 

Co piąty Polak dba o środowisko przyrodnicze i globalnie myśli o ekologii. Świadomość ekologiczna w Polsce powiększa się z czasem. Edukacja ekologiczna i wzrost wrażliwości na kwestie klimatyczne mają bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Coraz więcej z nich przy wyborze produktu nie polega już wyłącznie na jego funkcjonalności i własnych emocjach. Obecnie klienci coraz chętniej i częściej wybierają towary przyjazne dla środowiska, a co za tym idzie, są skłoni zrezygnować z zakupów, jeżeli nie pokrywają się z wyznającymi przez nich wartościami.  Jednym z wiodących trendów w 2022 roku jest właśnie ekomarketing.  

Co to jest ekomarketing i na czym polega? 

Ekomarketing (inaczej green marketing) to strategia marketingowa, która propaguje działania skupiające się na ochronie środowiska. W ramach takich działań przedsiębiorstwa starają się wdrażać rozwiązania mające na celu ochronę planety, takie jak modernizacja linii produkcyjnych, wykorzystanie energii odnawialnej, odzysk materiałów oraz edukacja pracowników i klientów. 

Narzędzia ekomarketingu  

Instrumenty wykorzystywane przez firmy, w przypadku green marketing są podobne do tych, które składają się na klasyczny marketing: 4P (Product, Place, Promotion, Price). Do tego miksu dodawane są trzy inne P, w tym tak specyficzne dla tego tematu aspekty jak: 

🔨Opakowanie – bardzo chętnie wykorzystywane przez firmy ze względu na swoją powszechność, ale też bardzo mocne oddziaływanie. Klienci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na produkt, ale również na to w czym i jak jest on do nich dostarczony. Coraz chętniej wybierają produkty w opakowaniach biodegradowalnych, recyclingowanych lub wielokrotnego użytku, z możliwością zwrotu, a bojkotują te w nielubianym ostatnio plastiku.  

🔨Publicity – czyli wykorzystanie swojej siły przekazu do oddziaływania nie tylko na swoich konsumentów, ale na ogół społeczeństwa i wypełnianie przez to celów związanych ze społeczną odpowiedzialnością i globalnym zrównoważonym rozwojem. 

🔨Political power – czyli możliwość występowania w roli eksperta i doradcy w kwestiach regulacji ekologicznych podejmowanych przez rządy. Taki wpływ, wywierany przez przedsiębiorstwa na przedstawicieli władzy, może mieć wizerunkowo bardzo duże znaczenie.   

Te wszystkie elementy łączą się w anglojęzyczną składankę 7P: Product, Place, Promotion, Price, Packaging, Publicity, Political power. 

Korzyści i zagrożenia ekomarketingu 

Green marketing przynosi sporo korzyści samemu przedsiębiorstwu jak i planecie. Do nich zaliczają się:  

kreowanie pozytywnego wizerunku marki,  

edukacja ekologiczna zarówno klientów jak i pracowników przedsiębiorstwa, 

uwydatnienie innowacyjnego charakteru firmy i jego wartości,  

możliwość przyciągnięcia nowych klientów, którzy są skłonni zapłacić więcej za produkty ekologiczne, 

czynnik wyróżniający firmę na tle konkurencji, 

poprawienie kondycji środowiska. 

Nie możemy jednak zapomnieć, że każda sytuacja ma dwie strony medalu. Oprócz zalet, ekomarketing posiada również istotne zagrożenie: 

możliwość oskarżenia firmy o nieuczciwe promowanie się ekologicznymi hasłami (tzw. greenwashing). 

Jeśli w swojej strategii marketingowej kierujesz się wartościami ekomarketingu, to dobrze trafiłeś. Jako najsprytniejszy dom mediowy świetnie znamy wszystkie ekologiczne rozwiązania dostępne na rynku mediów i doradzimy Ci, których z nich użyć, aby wzmocnić „zielony” przekaz Twojej marki. Skontaktuj się na: brief@promediahouse.pl 

Źródło: artefakt.pl, wirtualnemedia.pl, biznesinformator.pl, gazeta.sgh.waw.pl 

#ekomarketing #greenmarketing #ekologia #dzialaniaekologiczne