VOD – zagrożenie czy uzupełnienie dla tradycyjnej telewizji?
Dane wskazują, że w zeszłym roku średni dzienny czas oglądania telewizji wśród wszystkich widzów powyżej 4. roku życia spadł o 19 minut – do 4 godzin i 6 minut. Grupa 16-49 lat telewizję oglądała o 20 minut krócej, średnio 2 godziny i 56 minut dziennie. Czas spędzony przed telewizorem spadł nawet wśród osób powyżej 50. roku życia – o 18 minut, do 6 godzin i 20 minut.
Spadki te, to wynik przede wszystkim wzrostu oglądalności treści wideo online oraz serwisów streamingowych. VOD coraz odważniej wchodzi w miejsce TV i walczy z nią nie tylko o widownię, ale także o reklamodawców. Coraz częściej i w coraz większym zakresie, planowane przez nas kampanie TV wspierane są emisjami reklam w VOD.
Dlaczego warto uwzględnić serwisy VOD w swoim media planie?
Głównie dlatego, że mają wszystkie zalety reklamy TV:
- duży (i coraz większy) zasięg – szczególnie w młodszych grupach wiekowych
- oddziaływanie na widza ruchem, dźwiękiem, obrazem, często oglądane na telewizorze, w formacie big screen
- kontekstowe dopasowanie reklamy do emitowanego materiału
Dodatkowo mają zalety typowe dla reklamy online, czyli możliwość precyzyjnego targetowania reklamy wg. lokalizacji, demografii i zachowań.
Rozróżniamy 2 główne typy serwisów VOD:
? aVOD (Advertised Video on Demand) – serwisy z możliwością emitowania reklam. Można w nich oglądać filmy, najczęściej zupełnie bezpłatnie lub za niewielką opłatą, w zamian godzimy się na przerywanie emisji reklamami. Tak oferuje swoje treści np. YouTube, ale także nasze polskie serwisy jak Player, Polsat Box czy TVP VOD.
? sVOD (Subscription Video on Demand) – czyli serwisy na subskrypcję. Zapewniają swobodny dostęp do pełnej oferty wideo danego dostawcy, po opłaceniu regularnej opłaty subskrypcyjnej (np. miesięcznej). W zamian za tą opłatę możemy cieszyć się oglądaniem materiałów bez przerw reklamowych. Obecnie tak swoje treści oferują m.in.: HBO, Disney + czy najbardziej popularny Netflix, ale to może się niedługo zmienić, bo zapowiada się duża rewolucja na rynku VOD!
Jak to będzie wyglądało?
Na razie wiemy tylko, że w lipcu tego roku Netflix ogłosił, że rozpoczyna współpracę z Microsoft w zakresie opracowania technologii i platformy do sprzedaży reklam w serwisie. Netflix planuje rozpoczęcie sprzedaży reklam już 1 listopada 2022 r., ale na początek tylko na rynku amerykańskim i w kilku innych krajach. W Polsce jeszcze musimy na to poczekać.
Netflix planuje sprzedawać 15- i 30-sekundowe spoty, które będą pojawiać się w pre-rollu jak i w samych programach. Jednakże reklamy będą ograniczone do ok. czterech minut na godzinę. Platforma ta chce również wyróżnić się narzędziami, które ograniczają liczbę reklam – do jednej emisji danego materiału promocyjnego na godzinę z maksymalnie do trzech dziennie.
Nowy usługa z reklamami będzie kosztować od 7 do 9 dolarów miesięcznie, gdy pełna wersja bez reklam wynosi od 13 do 15 dolarów.
Netflix proponuje reklamodawcom możliwość kierowania reklam według gatunku, kraju i własnego dziennego rankingu 10 najlepszych programów Netflix. Jednocześnie będzie starać się dodać bardziej szczegółowe parametry, takie jak wiek, płeć, ocena treści i pora dnia. Jak będzie wyglądała przyszłość reklamy VOD? Czy wejście na ten rynek serwisu Netflix wzmocni jeszcze bardziej dynamikę lokowanych w niej budżetów? Przekonamy się już niebawem ?
A my trzymamy rękę na pulsie i na pewno jako jedni z pierwszych będziemy oferować nowe powierzchnie reklamowe!
Jeśli myślisz o reklamie TV i/lub VOD zapraszamy do kontaktu na: brief@promediahouse.pl
Źródło: businessinsider.com, thedrum.com, statista.com, imagen.io, wirtualnemedia.pl.