Sytuacja prasy w 2022 w Polsce i trendy na nowy rok
Prasa w 2022 roku nie miała się za dobrze, wzrastające ceny papieru, podwyżki cen prądu i energii spowodowane trwającą wojną w Ukrainie, a do tego wysoka inflacja przyczyniły się do pogorszenia jej sytuacji. Część wydawców zdecydowała się na drastyczne rozwiązania m.in. zwolnienia pracowników, podniesienie cen publikacji lub likwidację niektórych tytułów ❌
Ringier Axel Springer Polska i Agora przeprowadziły jesienią 2022 roku zwolnienia grupowe, a Burda Media Polska, Time SA i Wydawnictwo Bauer również pożegnały się z częścią pracowników.
Niektóre tytuły znikają z rynku całkowicie – część z nich była wydawana od lat. Na początku roku 2023 RASP zaprzestał wydawania „Auto Świata”, a „Przegląd Sportowy”, który kiedyś był dziennikiem, teraz będzie ukazywał się tylko dwa razy w tygodniu. Burda również zmniejszyła swoją ilość tytułów z ponad 20 do 6, zrezygnowała z publikacji m.in. „Claudii”, „Party”, „Sielskiego Życia” czy „Dobrych Rad”. Od stycznia Agora zamknęła m.in. ukazujące się co piątek tygodniki lokalne aż w dziewięciu miastach ?
W ciągu 2022 roku podrożały również niektóre publikacje, m.in. dzienniki Polska Press (i to dwukrotnie), „Tygodnik Powszechny”, „Do Rzeczy” czy „Polityka”.
Przewidywania ekspertów na 2023 roku
Według prof. Jacka Dąbała, medioznawcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, prasa papierowa w dalszym ciągu cieszy się niezmienną popularnością. Wersje elektroniczne gazet są interesujące tylko dla części Polaków. Nasze społeczeństwo się starzeje, a dodatkowo wciąż jest wiele osób preferujących czytanie tradycyjne – na papierze, a nie za pośrednictwem telefonu czy laptopa. Dodatkowo profesor potwierdza, że z rynku zniknęła część gazet papierowych, a to oznacza tylko konkretyzowanie się zainteresowań konsumpcyjnych klientów.
Profesor Dąbała zaznaczył, że mimo ciągłego zainteresowania wśród klienteli, prasa papierowa będzie narażona w nowym roku na ostry kryzys, spowodowany postępującą biedą. Cyfrowa prasa prawdopodobnie nie będzie miała takiego problemu, posiada innych odbiorców. Z powodu rosnących kosztów i cen oraz niepewności co do przyszłości, dobra kulturowe są zawsze pierwszymi, które likwiduje się z budżetu.
Zdaniem Moniki Rychlicy z IPG Mediabrands, perspektywy dla prasy nie są zbyt optymistyczne, ponieważ niektóre branże cięły koszty z powodu pandemii. To spowodowało pogłębianie się tendencji spadkowej inwestycji w prasę. Dodatkowo wzrósł koszt papieru. Jest to problem dla organizacji medialnych i wydawców, którzy nie zainwestowali w internet, nie stworzyli platform, nie podłączyli tytułów do internetu. Rychlica przewiduje, że „w grze” pozostaną segmenty skierowane do nieco starszych odbiorców. Będzie to głównie segment specjalistyczny, hobbystyczny, choć one nie miały i nie mają dużego nakładu.
Ekspertka prognozuje również upadek prasy codziennej. Niestety nie może ona konkurować z internetem pod względem ilości i szybkości przesyłania informacji. Jednakże to perspektywa kilku lat. Jeśli chodzi o magazyny, one przetrwają próbę czasu, nie znikną z rynku tak szybko ⌚
Sześć trendów
Renata Krzewska, Prezeska Polskich Badań Czytelnictwa podkreśla wciąż nieustającą istotną rolę prasy. Według podsumowania PBC 92% prasy w Polsce dystrybuowana jest płatnie, co daje ponad 1,1 mld zł wydatków na tytuły rocznie. Polskie Badania Czytelnictwa wyróżniają 6 trendów na najbliższy czas:
? prasa jako medium kształtujące najwięcej opinii – to właśnie prasa wygrała ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce Instytutu Monitorowania Mediów, wyprzedziła telewizję, radio i portale internetowe,
? adaptacja do spowolnienia gospodarczego/recesji – redukcja liczby tytułów na rynku lub zmiana na tytuły cyfrowe oraz optymalizacja portfolio i kosztów,
? stały rozwój kanałów dystrybucji treści prasowej – strategie marek PBC dzieli na trzy grupy: strategia digitalizacji (płatne treści w formie e-wydań lub subskrypcji, a darmowe treści na stronach internetowych i w mediach społecznościowych), strategia siła marki-prasa+ (wykorzystywanie nisz, zaspokojenie konkretnych potrzeb czytelników) oraz strategia koncentracji na głównym biznesie (przejście z wydań papierowych do cyfrowych bez rozwoju aktywności dodatkowych),
? rosnący czas przeznaczony na czytanie prasy –statystyczny czas poświęcony na czytanie gazet i czasopism wzrósł o 35% w ciągu ostatniej dekady,
? zmiana grup docelowych – spadek liczby czytelników prasy w wieku 15-24 lat, a wzrost w przypadku grupy wiekowej 55+,
? zmiana zainteresowań czytelników – trendy na 2023 rok skupiają się także na tematyce lokalnej, polityce krajowej i międzynarodowej, istotnych kwestiach społecznych i historii.
Jeśli chcesz przeprowadzić swoją kampanię, wykorzystując prasę, zgłoś się do nas na e-mail: brief@promediahouse.pl. My wiemy, jak to zrobić skutecznie. Zapraszamy do kontaktu! ?
Źródło: wirtualnemedia.pl